;
Strona główna » Jak możemy Ci pomóc? – zadaj pytanie i sprawdź
od Mariusz Hendzel

kontaktuj się z nami

Pomagamy w zagadnieniach branży transportowej. Nasza specjalność, to CZAS PRACY KIEROWCÓW i wszystko co z tym związane:

  • Oprogramowanie do rozliczania kierowców
  • Rozliczanie ewidencji czasu pracy kierowcy
  • Księgowość dla transportu
  • Pomoc prawna dla firm transportowych

Napisz do nas, a my skontaktujemy się tego samego dnia i wskażemy rozsądne rozwiązanie dla Twojego zapytania.

Zwykle odpowiadamy w kilkanaście minut, ale czasami może zająć godzinę lub dwie (gdy szkolimy się z przepisów i akurat jesteśmy mocno zajęci).

    Wyrażam zgodę na kontakt w sprawie konsultacji.

    Jakie pytania możesz nam zadać? – Prawie każde.

    Orientujemy się dość szeroko w zagadnieniach branży transportowej. Naszą specjalizacją jest rozliczanie czasu pracy kierowców, delegacji, tachografów. Obsługa tachografu cyfrowego, wykresówki, zaświadczenia, licencje, zezwolenia, certyfikat kompetencji zawodowych, księgowość w transporcie, odzyskiwanie VAT, teczka kierowcy, czytniki i programy do tachografu – bez problemu damy radę. Dodatkowo analiza naruszeń i kontroli ITD lub PIP, to codzienność. Pakiet Mobilności, roszczenia kierowców, zapisy w umowach i regulaminach, odwołania – śmiało. Jeśli czegoś nie będziemy wiedzieć, to będzie wyzwanie i wrócimy do Ciebie z odpowiedzią gdy ją znajdziemy sami.

     

    Przykładowe dobre pytania:

    1. W jaki sposób przygotowujecie firmy do Pakietu Mobilności?
    2. Jakie szkolenia organizujecie dla firm (spedytorów, kierowców, rozliczających)?
    3. Czy ktoś mi wyjaśni rozbieżności między oczekiwaniami kierowcy a wydrukiem wypłaty z tachografu?
    4. Czy mogę skonsultować z kimś czas pracy kierowców?
    5. Co możecie przejąć do obsługi, żebym czuł się zaopiekowany i bezpieczny przed kontrolą?
    6. Jak wygląda rozpoczęcie współpracy (jak szybko możemy zacząć)?

    Telefon/mail – Dział Obsługi Klienta:

    Szanowni Państwo ze względu na setki telefonów z pytaniami o Pakiet Mobilności i zasady wynagradzania, nasze telefony są cały czas zajęte – dlatego prosimy o wyrozumiałość i kontakt mailowy na dok@itd-pip.pl

    Nasi doradcy oddzwaniają wg kolejności zgłoszeń lub odpisują w tym samym dniu.

    (DOK): +48 66 99 44 777,
    e-mail: dok@itd-pip.pl

    Prosimy o wyrozumiałość – staramy się odpowiadać najszybciej jak to jest możliwe.

    Rozliczanie czasu pracy kierowców - Supertacho

    Dział Rozliczania Kierowców:

    (tylko dla Klientów z umową):
    e-mail: ewi@itd-pip.pl

    Dominika Karkut – koordynator ds. rozliczania kierowców GD
    tel.: +48 (tylko mail) , e-mail: ewi1@itd-pip.pl

    Kamil Szerszeń – koordynator ds. rozliczania kierowców TAR
    tel.: +48 (tylko mail), e-mail: ewi2@itd-pip.pl

    Radosław Bartunek – koordynator ds. rozliczania kierowców WROC
    tel.: +48 (tylko mail), e-mail: ewi3@itd-pip.pl

    Pomoc techniczna  (SuperTacho, Tachodroid)
    (dla Klientów ITD-PIP):

    Centralka – serwis techniczny: 
    tel.: +48 605 664 075, e-mail: serwis@supertacho.pl

    Pomoc techniczna SuperTacho dotyczy problemów z funkcjonowaniem oprogramowania zakupionym w naszej firmie.

    Serwis techniczny NIE UDZIELA porad prawnych. Zgłoszenia dot. interpretacji przepisów prosimy wysyłać na adres e-mail serwisu, wraz z opisem i plikami źródłowymi.

    Adres do korespondencji (Centrala Wrocław):
    Kancelaria Transportowa ITD-PIP
    ul. Kobierzycka 10      (mapka dojazdowa)
    52-315 Wrocław, Polska
    mail:  biuro@itd-pip.pl

    Dane rejestrowe:
    Kancelaria ITD-PIP Sp. z o.o.
         (dawniej Kancelaria Transportowa ITD-PIP Sp. z o.o. S.K.)
    ul. Kobierzycka 10 (II piętro)
    52-315 Wrocław, Polska

    KRS: 0000971302 | NIP: 8992847820 | REGON: 380801352

    Oddział Gdańsk:
    Kancelaria ITD-PIP o/Gdańsk
    Astronomów 9   (mapka dojazdowa)
    80-299 Gdańsk, Polska
    mail:  gdansk@itd-pip.pl

    Oddział Tarnów:
    Kancelaria ITD-PIP  o/Tarnów
    ul. Przemysłowa 10/8  (mapka dojazdowa)
    33-101 Tarnów, Polska
    mail:  tarnow@itd-pip.pl

    Rozliczanie kierowców wg przepisów Rozporządzenie 561/2006 oraz Kodeks Pracy

    Ewidencja czasu pracy kierowców. Nieodłączny element każdej firmy transportowej oraz wszystkich podmiotów, które posiadają transport ciężki na potrzeby własne. Zajmujesz się rozliczaniem kierowców? Czas pracy kierowców w unii europejskiej nie jest Ci obcy? A może dopiero rozpoczynasz swoją przygodę? Zobacz o czym powinieneś pamiętać niezależnie od tego czy jesteś osobą początkującą czy zaawansowaną w tej dziedzinie.

    rozliczanie kierowców

    Najbardziej podstawowym elementem rozliczania czasu pracy i wynagrodzeń kierowców jest Ewidencja czasu pracy kierowcy. Jest to dokument zawierający informacje o pracy kierowców (lub kierowcy-zleceniobiorcy) z podziałem na dni oraz typ aktywności (jazda, inna praca, dyspozycje, przerwy i odpoczynki). Taka podstawowa definicja pozwala nazwać ewidencją czasu pracy praktycznie dowolny dokument, rejestr, plik cyfrowy czy nawet zestaw wykresówek z tachografu analogowego. Niestety taka ewidencja to jest dopiero początek nieco dłuższej drogi, której celem jest prawidłowe rozliczenie należnego wynagrodzenia za czas pracy kierowcy.

    Dla kogo „rozliczanie czasu pracy kierowców” jest ważne?

    Zgodnie z aktualnymi wymogami zarówno kierowcy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, jak i kierowcy współpracujący na podstawie umowy zlecenia, mają gwarantowane minimalne składniki wynagrodzenia wynikające z ustawy o minimalnym wynagrodzeniu oraz Kodeksu Pracy. Obliczanie tych składników rozpoczyna się od szczegółowej analizy czasu pracy kierowców zatrudnionych w przedsiębiorstwie i systematycznym tworzeniu rozliczenia zgodnego z wymogami kadr oraz działu księgowości.

    Rozliczanie kierowców wg. umowy cywilno-prawnej

    Dla umów cywilnoprawnych określona została minimalna stawka godzinowa. W 2021 roku jest to kwota 18,30 zł brutto za godzinę. – Umowa zlecenie, o dzieło, czy działalność gospodarcza nie określa innych obowiązkowych dodatków, np. z tytułu pracy w porze nocnej czy pracy w dni wolne. Nadal jest to dość elastyczna forma współpracy. Należy jednak pamiętać, że liczba godzin pracy zarejestrowana na tachografie (karcie cyfrowej lub wykresówce, ewentualnie innym rejestrze pracy) musi być przemnożona przez wartość 18,30 zł brutto i dopiero taka kwota ma zostać odpowiednio oskładkowana – tłumaczy Mariusz Hendzel, doradca firm transportowych. Uprawnieni inspektorzy PIP weryfikują zapisy z tachografów z Ewidencją Czasu Pracy Kierowcy i kwotami wypłaconymi z tytułu wypłat. 

    Czas pracy kierowcy na etacie?

    Nieco inaczej jest z kierowcami zatrudnionymi na umowę o pracę u pracodawcy. Tutaj oprócz stawki minimalnej za normalną pracę są jeszcze inne gwarantowane dodatki. Takimi składnikami są m.in.: wynagrodzenie za pracę ponad obowiązujące pracownika normy pracy (tzw. nadgodziny), dodatki za pracę w niedzielę i święta, wynagrodzenie za dyspozycję, przymusowe przerwy i przestoje wynikające z karty kierowcy i tachografu. Ten bardziej rozbudowany zestaw składników wynagrodzeń jest również wyliczany na podstawie wspomnianej wcześniej ewidencji czas pracy kierowców. Są metody, aby uniknąć obowiązku tworzenia formalnie takiego dokumentu, ale wymaga to wówczas nadpłacania składników zmiennych, dlatego o wiele bardziej opłacalnym jest rzeczywiste tworzenie ewidencji czasu pracy, jako zestawienia będącego podstawą do wyliczenia wszystkich składników wypłat. Oczywiście analiza czasu pracy i ograniczenia nadwyżek pracy ma na celu zapewnienia bezpieczeństwa.

    Usługi rozliczania kierowców transportu drogowego: jak przygotowujemy dokumenty?

    Jak zatem przygotować ten kluczowy dokument, aby pozwolił on następnie łatwo wyliczyć należne składniki dla kierowcy? Rozliczanie kierowców można zlecić. Oferta rozliczenia Ewidencja czasu pracy dla firm transportowych podzielona jest na moduły związane z typem zatrudnienia. Samo rozliczenie w tabeli czasu pracy podzielone jest na osobne doby. To właśnie doba jest podstawowym wycinkiem ewidencji, w którym następuje zliczanie składników płacowych na podstawie danych z kart kierowców.

    Ustawa o czasie pracy kierowców – art. 8:

    „1. Dla celów rozliczania czasu pracy i ustalania uprawnienia do wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych, przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.”

    Jak łatwo zauważyć, rozpoczęcie pracy o godzinie 6:00 powoduje, że doba (i czas pracy kierowcy w niej zawarty) są rozliczane razem do godz. 6:00 następnego dnia. Rozliczanie w taki sposób pracowników czasami rodzi pytania: a co w przypadku gdy rozliczenie kolejnej doby zacznie się wcześniej? Rozliczenie zawsze wykazuje się w czasie sztywnych 24 godzin. W powyższym przykładzie suma jazdy (7h:36m) i innej pracy (4h08m) daje razem 11h:44m rzeczywistej pracy.

    Oprócz jazdy i pracy mamy widoczne dwie przerwy po 45 minut, czyli razem 1h:30m. Ten okres jest pomniejszany o przerwę 15 minut (tzw. śniadaniową) udzielaną, jeśli wymiar pracy przekraczał 6 godzin. Te 15 minut zalicza się do czasu pracy – kontynuuje ekspert. Zatem w powyższym przykładzie ostatecznie jest:

    – praca:  11h:44m + 0:15 = 11h:59m

    – przerwy w pracy:  1h:30m – 0:15 = 1h:15m 

    (przerwy zalicza się do dyżuru płatnego minimum 50% stawki)

    Tak zostanie to zapisane w ewidencji czasu pracy dla tego dnia.

    Godziny nadliczbowe a rozliczenie czasu pracy?

    Kolejnym krokiem rozliczania ewidencji jest sprawdzenie uprawnienia pracownika do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. Wymiar normalnej pracy wynika z przyjętego dla pracownika systemu zatrudnienia (podstawowy, równoważny, zadaniowy) oraz ustalonego wymiaru dla danego dnia. Zatem przyjmując, że w powyższym przykładzie kierowca miał pracować normalnie przez 8 godzin (system podstawowy) a przepracował faktycznie 11h:59m, to należy mu się wynagrodzenie za 3h:59m nadliczbowych.

    Równoważny system czasu pracy

    Gdyby jednak zastosować system równoważny, z możliwością wydłużenia wymiaru normalnej pracy do 12 godzin, wówczas w powyższym przykładzie cała praca 11:59, będzie normalnym czasem pracy i nie będą przysługiwać dodatki za nadgodziny.

    Synchronizacja doby wg. pierwszego zdarzenia

    Bardzo istotne jest też rozróżnienie okresu jazdy dziennej liczonego od zakończenia jednego odpoczynku do rozpoczęcia kolejnego długiego odpoczynku (RYS 2) od doby 24-godzinnej, w której to następuje rozliczanie czasu pracy kierowców (RYS 1). 

    Rys. 2. Okres prowadzenia pojazdu jazdy dziennej wg Rozporządzenia Unii Europejskiej WE 561/2006 (przykład z tachografu cyfrowego):

    Kolejna doba rozpoczyna się po zakończeniu poprzedniej (24h). Nie ma podstawy prawnej pozwalającej skracać doby i rozpoczynać liczenie nowej doby przed zakończeniem poprzedniej. Sam fakt, że kierowca po prawidłowym odpoczynku może rozpocząć kolejny okres jazdy zgodnie z przepisami WE 561/2006, nie zmienia definicji, że zliczanie czasu pracy do ewidencji należy kontynuować do końca doby, czyli okresu 24h. Doba nie kończy się po odpoczynku, tylko po 24 godzinach. Tak rozliczony czas pracy się nie zmieni nawet jeśli zastosujemy dopuszczalny dla kierowców indywidualny rozkład czasu pracy. Definicja doby jest stała i określona w Ustawie o czasie pracy kierowców (trwa 24 godziny) i dotyczy stricte transportu drogowego.

    Podsumowanie ewidencji dla pracowników

    Po odpowiednim zliczeniu czasu pracy w dobach, ustaleniu liczby nadgodzin, dyżurów i dodatków za pracę w porze nocnej poszczególne sumy należy przemnożyć przez odpowiednie wartości stawek i dodatków i tak odpowiednie kwoty przekazać kierowcy w formie wynagrodzenia (i do dokumentów kadrowych). – Jak widać, sam proces rozliczania ewidencji wymaga pewnego zakresu wiedzy i doświadczenia. Uwzględniając dodatkowo koszty podróży służbowych firma może wybrać dwie drogi: rozliczać samodzielnie za pomocą dedykowanego oprogramowania (np. SuperTacho), lub zdecydować się na wykupienie usługi rozliczania w Kancelarii. Każda z tych dróg ma swoje zalety i pewne trudności. Jednak bez względu na to, która opcja zwycięży, warto pogłębiać swoją wiedzę nt. rozliczania. Zapraszamy do kontaktu.

    Strona używa informacji osobistych aby lepiej dopasować treści do Twoich oczekiwań. Zakładamy, że rozumiesz sens takiego działania, ale oczywiście możesz się nie zgodzić. Zgoda Czytaj więcej...

    Polityka prywatności
    ;