;
Strona główna » Instrukcja rozliczenia kierowców PO NOWEMU

Instrukcja rozliczenia kierowców PO NOWEMU

od Zespół ITD-PIP

SPRZECZNE INTERPRETACJE

Szum informacyjny i brak dobrego rozumienia mechanizmów obliczania płac sektorowych spowodował ogromne opóźnienia w obliczaniu wynagrodzeń kierowców. Pomieszanie przepisów oddelegowania kierowców z ustawą o delegowaniu pracowników zatrudnionych w polskich przedsiębiorstwach powoduje mylne przekonanie, że kierowca musi mieć stawkę minimum 5922 zł brutto lub więcej – co nie jest prawdą.

WYPŁAĆ DO 10-TEGO!

Dotychczasowe rozwiązania, gdy część wynagrodzenia wynikająca z umowy była przelewana na konto w pierwszych dniach (do 10-tego), a kolejny przelew (za diety) był realizowany pod koniec kolejnego miesiąca musiały się zmienić. 

Zastąpienie wypłaty diet zagranicznych ulga odliczaną od wynagrodzenia zmusiły firmy do rozliczania wynagrodzeń z Pakietu Mobilności w przyspieszonym tempie. Aby skorzystać z maksymalnej ulgi na ZUS i zaliczki na PIT, należało wypłacić kwoty dla kierowców do 10-tego dnia miesiąca i rozliczyć szczegółowo odcinki zagraniczne.

TABELE ZAŁADUNKÓW I ROZŁADUNKÓW

Ogromna część osób rozliczających (zarówno w firmach transportowych jak i w biurach rozliczania kierowców) szablonowo zaczęła tworzyć tabele z ładunkami, niepotrzebne wielokrotne wpisy o ładunkach bilateralnych lub nieznaczące listy tras zawierające 100% odcinków podlegających pod Pakiet Mobilności. 

Brak świadomości rzeczywistego wpływu tych tabel z załadunkami na wyniki dopłat do płac UE oraz ignorowanie indywidualnych zasad wynagradzania kierowców (dniówki, stałe dodatki, % od frachtu), wydłużyło rozliczenia kierowców o kilkanaście dni!

Są firmy, które jeszcze pod koniec marca nie rozliczyły danych za luty 2022!

WIDEO-PORADNIK ROZLICZANIA KIEROWCÓW

 

>>   ZOBACZ WIDEO-PORADY <<

 

Aby pomóc zrozumieć pułapki w procesie rozliczania kierowców po nowemu (bez diet zagranicznych) przygotowaliśmy nagrania poszczególnych etapów rozliczania czasu pracy kierowców w 2022 roku. 

Etap 1 – przygotowanie danych. 

Wskazanie danych krytycznych(czas pracy, informacje o nieobecnościach) ale również zwrócenie uwagi na celowość tworzenia tabel z ładunkami. Dobra analiza sposobu wynagradzania i praktyczne zweryfikowanie tras pozwala rozliczyć wynagrodzenia bazując tylko na danych z karty kierowców (gdzie są aktualnie również oznaczone przejścia graniczne). W nagraniu przypominamy zasady przewozów bilateralnych, cross-trade oraz tak kluczową sprawę jak to czy dany kraj faktycznie wymaga rozliczania wszystkich przewozów czy tylko kabotażowych (lub żadnych).  Rutyna i uogólnienie postępowania może doprowadzić do niewydolności działów rozliczeń kierowców w firmach.

Etap 2 – praktyczne wyliczenie

Obliczenie delegacji zagranicznych na podstawie danych z karty kierowców lub GPS. Przygotowanie scenariuszy rozliczania tras w programach komputerowych pozwala szybko stworzyć delegacje za cały miesiąc. Unikalne mechanizmy obliczające kwoty brutto na podstawie “dniówek kierowcy” czy wskazanych przez “kierownika transportu” kwot netto upraszczają komunikację oraz zdejmują z działu kadr czy księgowości problem wielokrotnego rozliczania wynagrodzeń przy szacowaniu kwoty netto, gdy należy uwzględniać stawki diet wirtualnych, płac sektorowych oraz składników specyficznych dla pracy kierowcy. Popularne kalkulatory dostępne w internecie nie wykonują nawet połowy tego co może zrobić dedykowana aplikacja – zobacz jak to pracuje.

Etap 3 – przekazanie danych do księgowości

Omówienie sposobu “czytania” wydruków z podziałem na nagrodę AB(C)D dla systemów kadrowo-płacowych. Zasada obliczania tych składników listy płac na podstawie kwoty brutto i wartości diet wirtualnych. Dobre zrozumienie zależności pozwala biurom rachunkowym lub księgowości w firmach transportowych prawidłowo dostosować swoje programy księgowe do obsługi wynagrodzeń kierowców po nowemu.

ROZLICZANIE KIEROWCÓW “PO NOWEMU”

Nowa rzeczywistość wywołuje dużo emocji – również tych negatywnych. Weryfikacja pracy i usług firm rozliczających kierowców, ogromne opóźnienia w dostarczaniu dokumentów płacowych, nadmiarowe wymagania dotyczące przygotowania dziesiątek tabel z ładunkami – to efekt nowych przepisów i kumulacji chaosu prawnego.

Wiemy, że biura rachunkowe, które nie są w stanie dopasować swoich usług do nowych przepisów wypowiadają w trybie natychmiastowym usługi księgowe dla firm transportowych. Brak aktualizacji programów kadrowo-płacowych lub brak doświadczenia w konfiguracji dodatkowych składników płacowych na liście płac skutecznie weryfikuje rynek usług dla transportu. 

DODATKI NIEOSKŁADKOWANE 

Stosując podobne mechanizmy do składników znanych jako “Ekwiwalent za pranie odzieży roboczej” lub “Pakiet medyczny” można samodzielnie ustawić większość programów kadrowo-płacowych do wymogu podzielenia wynagrodzenia na poziomy 5922 zł,  30% ulgi od brutto oraz elementu zwolnionego z ZU i podatku PIT. 

TANIEJ I SZYBCIEJ – ZRÓB TO SAM!

Właściciele firm transportowych, najlepiej znający zasady wynagradzania jakie ustalili w swoich firmach, poświęcają wielokrotnie więcej czasu aby wyjaśniać te zasady firmom obsługujących rozliczenia – co wywołuje pytanie – czy można te rozliczenia robić samodzielnie?

SKRÓĆ CZAS ROZLICZANIA SWOICH KIEROWCÓW DO 1 DNIA

Jeśli zastanawiasz się, czy w związku z nowymi zasadami nie przejąć ponownie rozliczania swoich kierowców do samodzielnej obsługi w swojej firmie – zobacz jak przebiegają poszczególne etapy rozliczania. Skonsultuj zakres prac oraz wiedzę jaką trzeba posiadać – i zacznij robić to samodzielnie!

Jeśli chcesz sprawdzić jak rozliczać samodzielnie - wypełnij formularz konsultacji - dostaniesz DEMO

    Wyrażam zgodę na kontakt w sprawie konsultacji.

    To też może Cię zainteresować:

    Strona używa informacji osobistych aby lepiej dopasować treści do Twoich oczekiwań. Zakładamy, że rozumiesz sens takiego działania, ale oczywiście możesz się nie zgodzić. Zgoda Czytaj więcej...

    Polityka prywatności
    ;