;
Strona główna » Fundamenty dobrego rozliczania ewidencji czasu pracy kierowcy

Fundamenty dobrego rozliczania ewidencji czasu pracy kierowcy

od Mariusz Hendzel
Fundamenty dobrego rozliczania ewidencji czasu pracy kierowcy

Co jest elementem, który znajduje się na liście „must have” w kwestii rozliczania czasu pracy kierowców?

Zerknijmy na te trzy pojęcia:

  1. doba
  2. okres prowadzenia pojazdu
  3. okres 24-godzinny

Czy znasz wszystkie różnice pomiędzy nimi?

Doba – Ustawa o Czasie Pracy Kierowcy bardzo jasno definiuje czym jest doba dla CELÓW ROZLICZANIA CZASU PRACY:

Dla celów rozliczania czasu pracy i ustalania uprawnienia do wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych, przez dobę należy rozumieć kolejne 24 godziny poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.

W praktyce:

Jeżeli kierowca rozpoczyna pracę o godzinie 8:00 rano w poniedziałek, to właśnie od tego momentu liczymy 24 godziny.

Dlaczego jest to takie ważne?

W przypadku złej interpretacji tego przepisu, co się niestety nadal zdarza (również w programach rozliczających – zwróć uwagę, czy taki błąd nie występuje również u Ciebie!), możemy dopuścić do sytuacji, kiedy tydzień pracy, zamiast 7 dób będzie miał ich… nawet 10. Powodem tego jest mylna interpretacja przepisów i rozpoczynanie kolejnej doby w trakcie trwania poprzedniej (efekt nakładania się dób).

Okres prowadzenia pojazdu – kolejny termin, który źle interpretowany potrafi wprowadzić w błąd. Okresem prowadzenia pojazdu nazywa okres od zakończenia odpoczynku do rozpoczęcia KOLEJNEGO odpoczynku. Jest to suma jazdy między odpoczynkami. Tutaj należy wrócić do tematu doby – pojęcie o którym mówimy obecnie nie ma nic wspólnego z pojęciem doby!

Takich okresów (cykli) prowadzenia pojazdu może być kilka w jednej dobie!

Okres 24 godzinny rozpoczynamy po upływie poprzedniego odpoczynku. Definiuje się go w następujący sposób: gdy kończy się odpoczynek dzienny lub tygodniowy, to w tym właśnie momencie rozpoczyna się okres 24 godzinny, w którym to powinien rozpocząć się kolejny odpoczynek naszego kierowcy.

I ponownie: okres 24 godzinny nie ma nic wspólnego z dobą!

Wyjątkiem tutaj jest załoga dwuosobowa, kiedy to w przeciągu 30 godzin powinien być wykonany odpoczynek dzienny zespołowy.

To też może Cię zainteresować:

Strona używa informacji osobistych aby lepiej dopasować treści do Twoich oczekiwań. Zakładamy, że rozumiesz sens takiego działania, ale oczywiście możesz się nie zgodzić. Zgoda Czytaj więcej...

Polityka prywatności
;